В статията ще разгледаме и отговорим на следните въпроси:

Кратък обзор на статията:

  • Традиционният маркетинг умря. Да живее находчивият маркетинг!
  • Разлика между традиционен и находчив маркетинг в условия на икономическа криза.
  • Примери от практиката.
Важно е да си отговорим на въпроса - защо днес, при така създалата се ситуация, повечето бизнеси фалират или са изправени на ръба на фалит. За да фалира един бизнес, това означава, че нещо не е правил, както трябва- като минем през планиране, финанси, продажби, маркетинг, управление, бизнес плант и т.н. Аз ще коментирам от позицията, по която имам знания и умения, а именно дигиталния маркетинг. В опита, който имам до момента с български и микро и малки предприятия, установих, че има една грешно разбиране или не добро или ясно разбиране по отношение на маркетинга. Когато не разбираме дадена материя, трудно можем да я приложим. От там се получават и грешните резултати, които със сигурност не сме целили. Забелязвам тенденция на хората, която стартират бизнес през последните 10 години са увлечени от една измамна реалност за бързо и лесно забогатяване, търсят бързи резултати. По този начин правят и маркетинг. Когато правим бизнес на база спекулация, трябва да сме с ясното съзнание, че няма безкрайно да минаваме “между капките”. Рано или късно идва моментът, в който ще се чудим как да се измъкнем от блатото, така че да сме най-малко сухи. През годините съм ставала свидел как много бизнеси, които фалират , поради няколко причини: липсата на бизнес план, от там финансов и маркетинг план. Липсата на стратегическо планиране в маркетинга ни води към бавен и сигурен фалит. 

Създайте красиво и полезно съдържание.

Шрифтът и отстоянията правят съдържанието четимо и красиво.

Призив за действие

Dream Shop

Създайте красиво и полезно съдържание.

Dream Shop

Създайте красиво и полезно съдържание.

Призив за действие

Как изглежда най-често един малък бизнес?

* Който не създава стойност и не е полезен за обществото.

Ние маркетинг специалистите си задаваме следните въпроси:

Най-често бизнесът е намерил пазарна ниша, в която той, ако е производител произвежда стоката на определена цена, търси начини да я дистрибутира, търси начини да я рекламира и продава. И още тук в самото начало става ясно, поне на специалиста по маркетинг. Ние маркетинг специалистите си задаваме следните въпроси:

  • Пазарът има ли нужда от този продукт?
  • Колко и каква е конкуренцията в нишата?
  • Какви потребности задоволя това продукт?
  • Какви проблеми на хората решава този продукт?
Направих това кратко въведение преди същинската част на статията, за да ви покажа , че днес, когато се пренаписва нова икономическа система, трябва да сме наясно, че ако до сега е имало начин да правим спекулативен бизнес, без да даваме стойност, без да решаваме проблеми на нашия потенциален пазар, сега вече няма да можем. Единствените бизнеси, които ще успеят да применит през кризата и тези, които ще се наложат, са тези които създават стойност и допринасят. 

Традиционния маркетинг умря- да живее находчивият! 


Промените в бизнес средата днес са толкова бързи, че установените модели на маркетингово поведение са вече неприложими. Да разгледам какво до момента се смята за традиционен маркетинг? Под маркетинг повечето фирми в България посочват реклама и комуникации. В моя практически опит съм забелязала, че има бизнеси, които разчитат на продажби само и единствено от реклама. Ако те не рекламират- няма продажби. 

Нека ви дам един приемер: ще разгледаме един онлайн магазин на малък търговец, който реализира между 8-10 хил. оборот на месец. Този бизнес, за да реализира оборот от такъв порядък, той е инвестирал минимум 2000лв./ за онлайн реклама, от там има и офлайн реклама- брошури, визитни картички и т.н., опаковка. Има поне 2 души персонал, които да обслужват поръчките и онлайн магазина - още 4хил заплати / осигуровки. До тук прави общо 6 хил. Бизнесът има постоянни разходи, разходи за наем за помещение- склад, интернет, работното място, счетоводство, хостинг, сайт, още 1000лв. , данък и в най-добрия случай на него му остава чиста печалба 2хил, като тук той не си е сложил пари за заплата за управител. Ако си е сложил пари за заплата 2хил./ месец. Той е 0=0. Сега си помислете, когато общото потребление в страната намалее, какво се случва с неговия бизнес? Оборотът пада на 50%, но разходите стоят, защото той не може да продава без реклама. По този модел работи много голям % от бизнеса в страната. Разликата с това да имаш търговски обект е минимална, защото там имаш и разходи по самия обект. И тук се сещам за една фирма, на която правих одит преди 2 години, която произвежда високачествена дограма. Когато попитах управителя защо според него продажбите са намалели? Той ми отговори, защото се появили много конкуренти. Добре, а не е ли това още по-добре за теб, защото ти произвеждаш качествена дограма? Така хората много лесно ще усетят разликата. Оказа се, че и други фирми започнали да произвеждат дограма с неговата марка, а негова е вината, че не си е защитил ексклузивното правото за България със самия производител в Германия. И така, той е чакал и разчитал никой друг да не се сети да произвежда тази марка дограма, но уви. Много хора са се сетили. 
Важен извод, който можем да си направим от тази поучителна история, е че докато стоим и чакаме в зоната на комфорт, някоя активно работи и отнема от нашето “парче от баницата”.
Разбира се, той поиска от мен след одита, който изготвихме, да работим по нов облик и реклама на бранда, но това към момента така и не се случи, защото е налице огромен проблем от маркетинг гледна точка- въпрески, че имаме качествен продукт, който да решава проблем, когато са на лице конкуренти , които предлагат същия продукт , при същите цени и условия, тук разчитаме вече изцяло на КАЧЕСТВЕНО обслужване, което в този бизнес, липсваше. Защото още в самото начало на моята работа съм имала случаи, когато при равни други условия и перфектната реклама сме изпращали хората да пазаруват в магазините на нашите клиенти, а там продавач-консултантът с нелюбезното си отношение ги е гонил. Това се е случвало неведнъж. И така нека обобщим какво е традиционен маркетинг: Имаме продукт или услуга, в най-добрия случай те задоволяват някаква потребност или решават проблем на потенциалните клиенти, рекламираме ги , за да достигнем до повече хора, хората купуват. Ние се разплащаме и в края на счетоводната година счетоводния ни баланс е на плюс. Ако трябва още по-опростено да го кажем- имаме продукт/ услуга + реклама= печалба И така много бизнеси си мислеха, че са открили перпетуум мобиле на бизнеса: колкото повече рекламираш, толкова повече продажби имаш, следователно и печалба. Да, ама не! Сега и да рекламираме, хората не купуват. Явно този вариант няма да работи в новата икономическа система. Сега да видим какво би работило в нея? От както свят светува в бизнеса, както в живота, спорта, така и в маркетинга винаги най-находчивите успят. 

Какво всъщност е находчивият маркетинг?

Находчив маркетинг е онзи маркетинг, който: 

  • е интегриран;
  • не разчита на огромни рекламни бюджети;
  • създава стойност за клиентите си и обществото;
  • развива независими маркетинг системи;
  • разработва собствени маркетинг процеси;
  • изгражда стабилни взаимоотношения със своите клиенти, партньори;
Вече разбрахте какво защо традиционният маркетинг не работи, какво е находчив маркетинг. и Вече може сами да си направите кратък анализ на маркетинг активностите според горните няколко точки. Желая Ви успех!
Прочетох и се съгласявам с Условия за ползване.
Прочетох и се съгласявам с Правилата за поверителност.